La intervenció logopèdica en infants amb deficiència auditiva a les escoles de la Catalunya Central
Visualitza/ Obre
Data
2020-06Autor
Tutor/director
Tipus de treball
Projecte de recercaCondicions d'accés
Accés obertMetadades
Mostra el registre d'unitat completAbstract
Els infants amb deficiència auditiva presenten dificultats, en menor o major grau, en el llenguatge
i la comunicació en funció del dèficit, del tipus i grau de pèrdua auditiva, de la relació amb l’entorn,
de les característiques personals i de les actuacions familiars. Per això és necessari oferir una
resposta educativa que inclogui una intervenció logopèdica.
L’objectiu general d’aquest treball és conèixer la intervenció logopèdica en alumnes d’entre 3 i
12 anys amb deficiència auditiva i protetitzats de les escoles de la Catalunya Central. Com a
objectiu específic, es pretén conèixer el treball cooperatiu entre el logopeda i el mestre d’audició
i llenguatge (MALL) de centre.
L’estudi que s’ha realitzat és d’orientació qualitativa i transversal mitjançant el disseny d’una
entrevista semiestructurada enfocada a les logopedes de la Catalunya Central que intervenen
amb infants sords dins l’àmbit educatiu. La prova pilot ha consistit en realitzar una entrevista a la
logopeda del CREDA, que està destinada al centre ordinari amb projecte de suport intensiu a
l’audició i el llenguatge del Bages i, a la MALL del mateix centre.
Els resultats obtinguts mostren que la logopeda del CREDA i la MALL de centre configuren
conjuntament el model d’intervenció, plantejant les hores d’atenció i els objectius lingüístics i
curriculars a treballar, a partir de la pèrdua auditiva, el comportament lingüístic de l’alumne i les
seves característiques. Després de portar a terme la prova pilot, es conclou que el suport
específic que realitzen els logopedes del CREDA en alumnes amb dèficit auditiu dins l’àmbit
educatiu, es porta a terme mitjançant una intervenció que incideix en els components del
llenguatge, el treball auditiu i la comprensió. Aquesta actuació es veu reforçada quan es realitza
en un centre ordinari amb projecte intensiu a l’audició i el llenguatge, atès que compta amb
professionals especialitzats en pèrdua auditiva.
Paraules clau
infant, deficiència auditiva, llenguatge, comunicació, intervenció logopèdica, child, hearing impairment, language, communication, speech and language therapy interventionCol·leccions
Els fitxers de llicència següents estan associats amb aquest element: