La intervenció logopèdica en infants amb deficiència auditiva a les escoles de la Catalunya Central
Date
2020-06Author
Tutor/director
Bachelor thesis type
Projecte de recercaRight access
Open AccessMetadata
Show full item recordAbstract
Els infants amb deficiència auditiva presenten dificultats, en menor o major grau, en el llenguatge
i la comunicació en funció del dèficit, del tipus i grau de pèrdua auditiva, de la relació amb l’entorn,
de les característiques personals i de les actuacions familiars. Per això és necessari oferir una
resposta educativa que inclogui una intervenció logopèdica.
L’objectiu general d’aquest treball és conèixer la intervenció logopèdica en alumnes d’entre 3 i
12 anys amb deficiència auditiva i protetitzats de les escoles de la Catalunya Central. Com a
objectiu específic, es pretén conèixer el treball cooperatiu entre el logopeda i el mestre d’audició
i llenguatge (MALL) de centre.
L’estudi que s’ha realitzat és d’orientació qualitativa i transversal mitjançant el disseny d’una
entrevista semiestructurada enfocada a les logopedes de la Catalunya Central que intervenen
amb infants sords dins l’àmbit educatiu. La prova pilot ha consistit en realitzar una entrevista a la
logopeda del CREDA, que està destinada al centre ordinari amb projecte de suport intensiu a
l’audició i el llenguatge del Bages i, a la MALL del mateix centre.
Els resultats obtinguts mostren que la logopeda del CREDA i la MALL de centre configuren
conjuntament el model d’intervenció, plantejant les hores d’atenció i els objectius lingüístics i
curriculars a treballar, a partir de la pèrdua auditiva, el comportament lingüístic de l’alumne i les
seves característiques. Després de portar a terme la prova pilot, es conclou que el suport
específic que realitzen els logopedes del CREDA en alumnes amb dèficit auditiu dins l’àmbit
educatiu, es porta a terme mitjançant una intervenció que incideix en els components del
llenguatge, el treball auditiu i la comprensió. Aquesta actuació es veu reforçada quan es realitza
en un centre ordinari amb projecte intensiu a l’audició i el llenguatge, atès que compta amb
professionals especialitzats en pèrdua auditiva.
Keywords
infant, deficiència auditiva, llenguatge, comunicació, intervenció logopèdica, child, hearing impairment, language, communication, speech and language therapy interventionCollections
The following license files are associated with this item: