Discursos i materials: de-construïnt les categories de gènere en les propostes d'acció del LAB 0_6
Data
2020-06Autor
Tutor/director
Tipus de treball
Projecte de recercaCondicions d'accés
Accés obertMetadades
Mostra el registre d'unitat completAbstract
El present treball tracta d’una investigació duta a terme a l’espai de ciència de lliure
elecció, LAB 0_6 de Manresa. La investigació segueix la perspectiva feminista postestructuralista reconstituïda (Rodríguez Menéndez i Peña Calvo, 2005), que reconeix la
influència de les condicions materials i discursives que poden facilitar o limitar la
producció d’efectes transgressors i de de-construcció en les categories de gènere. Així,
l’estudi ha volgut investigar els discursos de les mestres de les escoles visitants en dues
propostes educatives classificades com a estereotipades per raó de rols de gènere, i les
reaccions dels infants davant aquests discursos.
Per realitzar aquest estudi s’ha utilitzat la metodologia d’investigació mixta per tal de fer
un treball descriptiu de la tendència en els discursos de les mestres davant els infants
en les dues propostes, i en les reaccions dels infants davant aquestes propostes i les
intervencions discursives. Mitjançant graelles d’observació s’han obtingut resultats que
semblen evidenciar com certs discursos estan més presents en un sexe que altre, però
aquests discursos, a la vegada, possibiliten algunes pràctiques de transgressió dels rols
de gènere hegemònics i rígids en els infants.
Les conclusions semblen donar suport a les potencialitats del LAB 0_6 com a espai on
es promou el diàleg amb el món, la diversitat i el contrast de punts de vista. En
conseqüència, un espai on es fa possible la construcció d’identitats més flexibles,
evidenciant el paper clau de les persones adultes que acompanyen l’espai de ciència
per a la construcció d’un cert model de ciència i de desenvolupament de les identitats
dels infants.
Paraules clau
LAB 0_6, discursos, propostes estereotipades, categories de gènere, transgressió i de-construcció, discourses, stereotyped designs, gender categories, transgressive and deconstructionMatèries
Diferències entre sexes en l'educació , Ciència -- Educació infantil , Mestres -- Actituds , Identitat sexual en l'educació , Estereotips (Psicologia social)Sublínia de treball
Eduació Infantil::Espais de ciència - Lab 0_6Col·leccions
- Espais de ciència [18]
Els fitxers de llicència següents estan associats amb aquest element: