Relació entre la motricitat global i l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura
Visualitza/ Obre
Data
2019-05-20Autor
Tutor/director
Tipus de treball
Projecte de recercaCondicions d'accés
Accés obertMetadades
Mostra el registre d'unitat completAbstract
L’escriptura i la lectura estan influenciades pel desenvolupament motriu, processos de l’ésser humà que estan en continua evolució. Autors de diverses disciplines científiques com Ajuriaguerra, Piaget o Le Boulch entre d’altres, han estudiat durant dècades sobre els components objecte d’estudi d’aquest treball. En aquest s’avaluen les competències d’una mostra total de 40 infants d’entre 5 i 6 anys de dues escoles diferents per determinar quin tipus de correlació existeix entre les variables d’escriptura, de lectura i de motricitat global.
El treball és qualitatiu i es caracteritza per ser no experimental i descriptiu-correlacional, basat en l’avaluació dels infants de la mostra a través de graelles d’observació d’elaboració pròpia i l’anàlisi de les variables (lateralitat, motricitat fina, motricitat global, lectura i escriptura) mitjançant proves específiques per a cada variable. Per l’anàlisi dels components de motricitat global, motricitat fina i lateralitat s’ha adaptat la Bateria de Da Fonseca (1998) i per l’anàlisi dels components d’escriptura i lectura s’ha emprat el Test d’escriptura de Teberosky (1979).
Els resultats s’han analitzat de manera descriptiva i correlacional. Aquests indiquen una lleugera correlació positiva entre la comparativa de motricitat global amb l’adquisició de l’escriptura i la lectura. Els resultats també indiquen l’existència de correlacions positives entre la lateralitat amb la motricitat global, l’escriptura i la lectura, i entre la comparativa de l’escriptura amb la pràxia fina. En canvi, la comparativa entre la lectura i la pràxia fina indica una correlació negativa. Així doncs, amb poca significació, els resultats mostren que l’escola ha de donar més temps a les activitats de motricitat global a l’escola.
Paraules clau
motricitat global, escriptura, lectura, motricitat fina, lateralitat, global motor, writing, reading, fine motor, lateralityMatèries
Motricitat en els infants , Lectura -- Ensenyament , Escriptura -- Ensenyament , Psicologia de l'aprenentatgeSublínia de treball
Eduació Infantil::Psicologia::Moviment i cosCol·leccions
- Psicologia [59]
Els fitxers de llicència següents estan associats amb aquest element: