Autoconcepte, creativitat i nivell socioeconòmic: un estudi comparatiu en el segon cicle d’educació infantil
Visualitza/ Obre
Data
2022-06-13Autor
Tutor/director
Tipus de treball
Projecte de recercaCondicions d'accés
Accés obertMetadades
Mostra el registre d'unitat completAbstract
Amb el present Treball de Final de Grau es pretén, com a principal objectiu, analitzar la possible incidència del nivell socioeconòmic d’un individu en el seu nivell de creativitat i d’autoconcepte.
Aquesta correspondència s’investigarà a través d’una fonamentació teòrica que tindrà el propòsit de contextualitzar l’estudi i presentar tot el conjunt d’idees, conceptes i antecedents relacionats amb els termes autoconcepte i creativitat; dos factors que, d’acord amb Garaigordobil (1997) esdevenen molt rellevants en la construcció de la identitat d’un individu.
Per donar resposta a l’objectiu principal de la investigació, s’ha presentat un disseny metodològic quantitatiu, en el qual han participat 105 infants, 57 d’una escola d’alta complexitat i, per tant, amb un nivell socioeconòmic baix, i 48 d’una escola amb un nivell socioeconòmic mitjà. S’han fet servir els següents dos instruments: el Test de Abreacción y Evaluación de la Creatividad (TAEC), de Saturnino de la Torre (1991) i el test de Percepción del Autoconcepto Infantil (PAI), de Villa i Auzmendi (1999).
Posteriorment a l’anàlisi dels resultats, s’ha pogut concloure que no s’observen diferències significatives en la creativitat dels infants de cada escola, però sí en el seu grau d’autoconcepte, ja que els nens i nenes de l’escola amb un nivell socioeconòmic més elevat presenten, generalment, un autoconcepte més positiu que els del centre d’alta complexitat. Els resultats haurien de donar pas a una reflexió conjunta de la comunitat escolar sobre la incidència del factor context socioeconòmic i cultural en la construcció del jo d’un individu. The main objective of this Final Degree Project is to analyze the possible
impact of the child socioeconomic status on his/her level of creativity and selfconcept.
This relationship is going to be investigated through a theoretical scheme that
will have the purpose of contextualizing the study and presenting the whole set
of ideas, concepts and background related to the terms self-concept and
creativity; two factors that, according to Garaigordobil (1997), become relevant
in the construction of an individual’s identity.
To respond to the main objective of the research, a quantitative methodological
design has been presented, in which 105 children, 57 students of a low
socioeconomic level high-complex school and 48 of a medium socioeconomic
level school have been participated. The following two instruments have been
used: the Test de Abreacción y Evaluación de la Creatividad (TAEC), by
Saturnino de la Torre (1991) and the Test de Percepción del Autoconcepto
Infantil (PAI), by Villa and Auzmendi (1999).
After analyzing the results, no significant differences in the children’s creativity
in each school has been observed. Self-concept results, however, show
significant differences between the centers, since school children with a higher
socioeconomic level present more positive self-concept than those in the high
complexity center. The results should clear the way to the school community
reflection on the socioeconomic and cultural context impact on the construction
of an individual’s self.
Paraules clau
Educació Infantil, Creativitat, Autoconcepte, Nivell socioeconòmicSublínia de treball
Eduació Infantil::Psicologia::CreativitatCol·leccions
- Psicologia [59]
Els fitxers de llicència següents estan associats amb aquest element: