Mindfulness i atenció sostinguda amb infants de 5 anys
Fecha
2021-06Autor
Tutor/director
Tipo de trabajo
Projecte de recercaCondiciones de acceso
Acceso restringidoMetadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
En el present estudi s’analitza l’efecte que provoca la pràctica de mindfulness, al llarg
de cinc setmanes, en relació a la capacitat d’atenció sostinguda (manteniment de
l’atenció) en dos grups de 10 i 11 alumnes d’últim curs d’Educació Infantil, de 5,5
anys de mitjana. El disseny ha estat experimental amb l’aplicació, prèvia i posterior a
la pràctica de mindfulness, de l’Escala Magallanes d’Atenció Visual (EMAV-I) dirigida
i desenvolupada per E. Manuel García Pérez i Ángela Magaz Lago; a més, s’ha
comptat amb l’observació directa posterior a cada sessió per part d’ambdues mestres
dels infants, i l’opinió i percepció d’aquestes respecte els efectes posteriors a les
sessions en els infants a través d’enquestes. L’anàlisi estadístic dels resultats
obtinguts demostren que no s’ha produït una millora significativa, tot i que s’evidencia
que hi ha una tendència positiva en relació a la variable avaluada, la qual dona valor
a la pràctica del mindfulness a aquestes edats. Alonso Puig (2018) assegura que la
pràctica del mindfulness interfereix en el circuit neuronal per defecte fent que
disminueixi l’estat de “pilot automàtic” i augmentant, per tant, la capacitat de mantenir
l’atenció, per aprendre i per estar concentrat per adonar-nos d’allò que passa. Aquest
estudi aporta coneixement a la investigació entorn a aquesta temàtica en edats
primerenques, en l’àmbit educatiu; però resulta necessària una investigació més
profunda amb repliques d’estudis, sobretot en aquesta etapa educativa per
corroborar així l’eficàcia de la tècnica, i poder fer efectiva la implantació amb infants
d’aquestes edat. In this study, the effect caused by the mindfulness practice is analysed, over five
weeks, in relation to the capacity for sustained attention (maintenance of attention) in
two groups of 10 and 11 students in the last year of Early Childhood Education, 5.5
years on average. The design has been experimental with the application before and
after the practice of mindfulness, of the Magallanes Scale of Visual Attention (EMAV-
I) directed and developed by E. Manuel García Pérez and Angele Magaz Lago. In
addition, there has been direct observation after each session by the portal both
teachers of the children, and the opinion and perception of these regarding the effects
after the sessions in the children through surveys. Statistical analysis of the results
obtained shows that there has been no significant improvement, although there is
evidence that there is a positive trend in relation to the evaluated variable, which gives
value to the practice of mindfulness at these ages. Alonso Puig (2018) states that the
practice of mindfulness interferes with the default neural circuit, reducing the state of
“autopilot” and therefore increasing the ability to maintain attention, to learn and to be
focused on realize what is happening. This study brings knowledge to research on
this topic at an early age, in the field of education; but more in-depth research is
needed with replicas of studies, especially in this educational stage to corroborate the
effectiveness of the technique, and to be able to make effective the implantation with
children of these ages.
Palabras clave
Mindfulness, Educació Infantil, atenció sostinguda, EMAV-I , Mindfulness, Early Childhood Education, sustained attention, EMAV-ILínea de treball
Eduació Infantil::PsicologiaColecciones
- Psicologia [59]
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: