Educació inclusiva amb infants en risc d'exclusió social
Date
2021-06Author
Tutor/director
Bachelor thesis type
Projecte de recercaRight access
Restricted accessMetadata
Show full item recordAbstract
La finalitat d’aquest Treball de Fi de Grau (TFG) és aprendre i conèixer diferents estratègies i recursos que fan servir els i les mestres a les escoles per tal d’incloure infants i famílies que pateixen risc d’exclusió social.
En el marc teòric del present treball es defineix “Risc d’exclusió”, s’indaga sobre les característiques que aboquen a una persona a patir-ne i es parla de les conseqüències que comporta. També, s’aprofundeix en descobrir què significa la inclusió educativa, es busquen estratègies que fomenten la inclusió a les escoles, s’indaga sobre algunes barreres inclusives i, per últim, es parla de recursos pedagògics que es poden tenir en compte davant d’infants amb aquest risc. Com afirma Panchón (2006) és important conèixer les condicions de vida dels infants especialment vulnerables si es pretén dissenyar polítiques centrades en la prevenció i en la protecció social.
Per a conèixer estratègies i recursos que empren les escoles, s’han dut a terme observacions no participants en una de les escoles de Manresa, concretament, a una aula de 14 infants de l’edat de 5 anys. Amb aquestes observacions s’ha permès veure quin és el rol de la mestra de l’aula davant d’infants i famílies que pateixen risc d’exclusió. A més a més, s’han dut a terme tres entrevistes: una d’elles a l’educadora social de l’escola, per tal de conèixer quin és el protocol que s’implementa des del centre per a incloure a aquests infants i famílies. Les altres dues entrevistes s’han realitzat a dues mares de l’escola, per a poder veure quina visió tenen respecte al suport que reben des de l’escola per sentir-se incloses i a gust amb el centre.
S’han obtingut resultats diversos envers les interaccions que s’estableixen entre tots els membres de la comunitat educativa, destacant factors com la importància d’empatitzar amb aquestes persones vulnerables i donant-los l’afecte i el suport que es mereixen.
En resum, l’estudi respon sobre tot allò que cal tenir present en el moment d’incloure a infants i famílies amb risc d’exclusió social al centre educatiu. The purpose of this Final Degree Project (FDP) is to learn and know about different strategies
and resources used by teachers in schools to include children and families at risk of social
exclusion. The theoretical frame work is defined as "Risk of Exclusion", it investigates about the
characteristics that lead a person to suffer it and talks about the consequences it entail. Also, it
delves into discover what educational inclusion means, strategies are sought that promote
inclusion in schools, some inclusive barriers are being investigated and finally, there is talk of
pedagogical resources that can be taken into account in children with this risk. As Panchón
(2006) affirms, it is important to know the living conditions of especially vulnerable children if
we want to design policies focused on prevention and social protection. In order to know the strategies and resources used by the schools, non-participant
observations have been made in a school in Manresa, specifically in a classroom that has 14
children aged 5 years. These observations have made it possible to see the role of the
classroom teacher towards the children and families who are at risk of exclusion. In addition,
three interviews have been carried out: one of them to the school's social educator, in order to
find out what protocol is implemented from the center to include these children and families.
The other two interviews have been conducted to two mothers from the school, in order to
see what view they have regarding the support they receive from school to feel included and
at ease with the center. Various results have been obtained towards the interactions that are established between all
members of the educational community, highlighting factors such as the importance of
empathizing with these vulnerable people and giving them the affection and support they
deserve. In short, the study responds to everything that needs to be kept in mind in the moment of
include to children and families at risk of social exclusion in the center.
Keywords
Risc d’exclusió social , inclusió educativa , barreres inclusives , estratègies inclusives , interaccions inclusives , suport educatiu , risk of social exclusion , educational inclusion , inclusive barriers , inclusive strategies , inclusive interactions , educational supportxmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-materies
Educació inclusiva , Integració escolar , Infants desfavorits -- EducacióLine of work
Eduació Infantil::Societat::InterculturalitatCollections
- Societat [24]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Les propostes del Lab 0_6 són inclusives pels infants amb TEA?: "La piscina de les llavors” i “Les baldufes”
Valldeperes Parcerisa, Mireia (Socials-UVic, 2019-06)L’estudi es realitza al Lab 0_6, un espai científic i educador, amb una gran diversitat de propostes relacionades amb la ciència. És un espai pensat per afavorir l’acció autònoma i intencionada dels infants per tal d’afavorir ... -
Paper de l’adult en el procés d’adquisició del llenguatge dels infants amb pèrdua auditiva
San Quirico Muñoz, Noelia (Socials-UVic, 2019-06)La investigació analitza com influeix el paper de l’adult (educadores i logopedes) en el procés d’adquisició del llenguatge de cinc infants amb pèrdua auditiva, dues nenes amb una pèrdua mitjana i tres nens amb una pèrdua ... -
L'escola inclusiva i els videojocs: un nou recurs a l'aula
Suarez de Pedro, Raquel (Socials-UVic, 2021-06)L’estudi té com a objectiu analitzar les diferents perspectives que tenen les mestres i les famílies envers la utilització de videojocs com a recurs didàctic i d’inclusió per tal de poder introduir-los a l’aula. Per ...