Amics imaginaris en educació infantil: relació amb la creativitat i les habilitats socials
Data
2021-05-24Autor
Tutor/director
Tipus de treball
Projecte de recercaCondicions d'accés
Accés obertMetadades
Mostra el registre d'unitat completAbstract
En la present recerca s’ha analitzat la relació entre la presència d’amics imaginaris i la creativitat, la personalitat creadora, la fantasia i les habilitats socials en infants de 4 a 6 anys; sota quines condicions es donen els amics imaginares en els infants i com és aquesta vivència segons els pares. Actualment, hi ha recerques que apunten que a partir de la interacció amb companys imaginaris, els infants adquireixen habilitats socials i expandeixen el seu pensament creatiu (Hoff, 2005). No obstant això, hi ha pocs estudis que recolzin aquestes relacions i menys encara en l’àmbit nacional.
En l’estudi van participar 46 infants d’EI4 i d’EI5. La creativitat es va avaluar als infants directament, a través la prova figurativa de Torrance (TTCT, Torrance, 1962). Per altra banda, familiars i docents van respondre les escales d’habilitats socials Preschool and Kindergarten Behavior Scale (PKBS, Merrell i Carney, 2002), de personalitat creadora l’Escala de conductes i trets de personalitat creadora (Garaigordobil i Barrueco, 2005) i de fantasia Imaginative Play Activities Questionnaire (Bouldini, 1998) i Free Fantasy Questionnaire (Donfrancesco, 2019)).
Els resultats evidencien que la relació entre les diferents variables, depèn de si hi ha coincidència d’informants. Les correlacions oscil·len entre r=0.07 i r=0.74 , destacar la relació que hi ha entre les variables personalitat creadora i habilitats socials, segons les famílies(r=0.6) i els docents(r=0.74). També destacar la relació que hi ha entre la creativitat i la personalitat creadora (r=0.44) i entre la creativitat i les habilitats socials segons els docents (r=0.49).
Pel que fa a les dades recollides sobre amics imaginaris, indiquen que la presència d’amics imaginaris és d’un 45% durant l’educació infantil, acostumen a ser representats com a persones i de la mateixa edat que els infants, tot i que també en trobem d’altres característiques (animals, objectes, altres...) i edats, depèn de si ho comuniquen a la família. L’opinió dels familiars davant d’aquest fenomen és, en general, positiva (62%), mentre que la resta es posicionen en la neutralitat (38%). De totes les variables estudiades entre els infants que tenen amics imaginaris del qui no, només observem diferències estadísticament significatives entre les mitjanes de la variable personalitat creadora aconseguida a través de les respostes dels familiars (=41,38, =33,96, t=2,58(p<0.05)). The present research has analyzed the relationship between the presence of imaginary
friends and creativity, creative personality, fantasy and social skills in infants from 4 to -
6 years old, under what conditions imaginary friends occur in infants and how this
experience is according to their peers. In contrast to the first studies on imaginary friends,
which were seen as a pathological manifestation, some current research suggests that
from the interaction with imaginary peers, infants acquire social skills and expand their
creative thinking. (Hoff, 2005). However, there have been few studies that have collected
these relationships, and even fewer at the national level.
Forty-six children in EI4 and EI5 participated in the study. Creativity was assessed by
means of the Torrance figurative test (TTCT, Torrance, 1962) which was administered
directly to the children. On the other hand, family members and teachers answered the
scales of social skills (Preschool and Kindergarten Behavior Scale - PKBS (Merrell &
Carney, 2002)), creative personality (Escala de conductes i trets de personalitat
creadora (Garaigordobil i Barrueco, 2005)) and fantasy (Imaginative Play Activities
Questionnaire (Bouldini, 1998) and Free Fantasy Questionnaire (Donfrancesco, 2019)).
The results show that the relationship between the different variables depends on the
coincidence of informants. The correlations oscillate between r=0.07 and r=0.74,
highlighting the relationship between the variables creative personality and social skills,
according to the families (r=0.6) and teachers (r=0.74). Also noteworthy is the
relationship between creativity and creative personality according to family members
(r=0.44) and between creativity and social skills according to teachers (r=0.49).
Regarding the data collected on imaginary friends, they indicate that the presence of
imaginary friends is 45% during infant education, they are usually represented as people
and of the same age as the infants, although we also find them with other characteristics
(animals, objects, others...) and ages, depending on whether they communicate them to
the family. The opinion of the family members about this phenomenon is, in general,
positive (62%), while the rest are neutral (38%). Of all the variables studied between the
children who have imaginary friends and those who do not, we only observed statistically
significant differences between the means of the creative personality variable obtained
through the answers of the relatives ( =41.38, =33.96, t=2.58(p<0.05)).
Paraules clau
imaginary friends , fantasy , figurative creativity , creative personality , social skills , early childhood education , amics imaginaris , fantasia , creativitat figurativa , personalitat creadora , habilitats socials , educació infantilSublínia de treball
Eduació Infantil::Psicologia::CreativitatCol·leccions
- Psicologia [59]