Impacte de la simulació clínica en l’aprenentatge de la 3D/3D+ per a l’avaluació geriàtrica a urgències: estudi experimental aleatoritzat
Date
2023-07-07Author
Tutor/director
Bachelor thesis type
Projecte de recercaRight access
Restricted accessMetadata
Show full item recordAbstract
Justificació
Les persones ≥75 anys constitueixen el grup etari amb major presència a urgències, amb una
prevalença de fragilitat del 25%. La 3D/3D+ és una eina que permet fer una avaluació de l’ancià
a urgències i la simulació clínica una metodologia eficient per a l’aprenentatge de múltiples
competències en l’àmbit mèdic.
Objectius
Avaluar l’impacte educacional sobre l’urgentòleg i sobre la seguretat del pacient de la simulació
en l’aprenentatge del 3D/3D+ a urgències.
Metodologia
Estudi experimental de dos grups paral·lels, amb assignació aleatoritzada i cegament simple de
l’avaluador. S’estima una grandària mostral de 30 participants. Aquests seran assignats a una
de les dues metodologies de formació de la 3D/3D+: simulació clínica per al grup experimental i
formació tradicional semipresencial per al grup de comparació. Les variables avaluades són:
fragilitat basal, situació actual, ubicació a l’alta d’urgències, temps dedicat, autoconfiança en
usar la 3D/3D+ i el grau de comunicació efectiva metge-pacient. Aquestes variables es
compararan entre els dos grups mitjançant una ACOE.
Resultats
Es preveu que els participants formats en 3D/3D+ amb simulació clínica obtinguin uns resultats
significativament millors que els que han seguit una formació semipresencial tradicional; millors
resultats sobre l’impacte educacional de l’urgentòleg i sobre la seguretat del pacient.
Discussió
La 3D/3D+ és una eina innovadora amb capacitat per a millorar l’assistència a urgències de les
persones ancianes. La formació en simulació dels investigadors i la col·laboració d'un grup
preparat i estimulat, així com el suport econòmic de la institució, proporciona les condicions
òptimes per a la viabilitat de l’estudi.
Conclusions
Si els resultats esperats es confirmen, la simulació clínica és la metodologia d’elecció per a
l’aprenentatge de la 3D/3D+ a urgències. Seran necessaris estudis pragmàtics, multicèntrics i
amb variables de resultats rellevants per al pacient.