Caracterització de la por en els àlbums il·lustrats infantils publicats a Catalunya
Date
2023-06Author
Tutor/director
Bachelor thesis type
Projecte de recercaRight access
Open AccessMetadata
Show full item recordAbstract
Vivim en una societat on es reprimeix l’emoció de la por, fins i tot es nega; quan
aquesta és imprescindible per a sobreviure, per no estar exposats a perills constants.
Al llarg del temps, s’han transmès frases repetitives com: “Deixa de tenir por”, “no n’hi
ha per tant”, “has de ser valenta”, “no ploris que no passa res”... D’aquesta manera
s’ha produït una gestió desfavorable i oprimida pels infants vers aquest sentiment,
quan realment pot ser un signe d’alarma, si aquesta por es pateix en un temps
prolongat. Cal que hi hagi un bon acompanyament per part dels adults per a
comprendre que no s’han d’avergonyir de sentir por, i la literatura és un recurs
essencial per ajudar els infants a gestionar les seves emocions.
Transmetre confiança, seguretat, comprensió, tranquil·litat a través dels àlbums
il·lustrats és fonamental per tal que les primeres pors no s’acabin convertint en fòbies.
El present treball s’ha articulat a partir de l’objectiu “Caracteritzar la representació de la
por en els àlbums il·lustrats infantils publicats a Catalunya”; s’ha realitzat una
fonamentació teòrica que ha permès posar en relleu les característiques de l’emoció de
la por, ressaltar que la literatura actual connecta el lector/a amb els protagonistes de les
obres infantils, fet que facilita la superació dels temors. Alhora s’ha incidit en els trets
importants de l’àlbum il·lustrat. Seguidament, s’ha seleccionat una mostra de quinze
àlbums il·lustrats dirigits als més petits i als primers lectors per a obtenir uns resultats, que han permès evidenciar que la majoria de les pors actuals representades en el
corpus literari són: a la foscor, a l’autonomia i el control d’esfínters; manifestades
majoritàriament a través del component visual i que part d’aquestes, s’aconsegueixen
superar amb l’ajuda d’un adult proper.
Keywords
Literatura infantil , Por , Educació literària , Corpus , Àlbum il·lustratLine of work
Eduació Infantil::DidàctiquesCollections
- Didàctiques [20]