La cara oblidada de les paraules: avaluació funcional del llenguatge en afàsia
Ver/descargar
Fecha
2022-06-21Autor
Tutor/director
Tipo de trabajo
Projecte de recercaCondiciones de acceso
Acceso restringidoMetadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
En tota intervenció logopèdica, l’avaluació és el primer pas en la rehabilitació de les
persones amb afàsia. Malgrat que els resultats s’obtenen generalment amb el
subministrament de proves estandarditzades, aquestes poden donar als professionals de la
logopèdia una visió reduïda de les habilitats comunicatives dels usuaris, atès que estan
desproveïdes de context i d’intenció comunicativa (Rodriguez-Riaño i Lizarzo-Camacho,
2015). En canvi, l’avaluació funcional del llenguatge aposta per una visió més ecològica i
dona valor als intercanvis comunicatius que s’esdevenen en el dia a dia dels usuaris. És a
través de la conversa com es comuniquen les persones en la seva vida diària i on han
d’aprendre a gestionar els dèficits lingüístics (Terradillos i Sage, 2016). Per tant, resulta
significant avaluar en quina mesura els parlants amb afàsia poden desenvolupar-se en un
context natural amb funcionalitat comunicativa.
Davant la falta de literatura científica en l’àmbit pràctic en comunicació funcional en
subjectes afàsics (Rosseaux et al., 2010; Moreno, 2021), el present treball planteja
l’avaluació de l’ús del llenguatge, és a dir, de les habilitats pragmàtiques d’un cas mitjançant
el Protocolo Rápido de Evaluación Pragmática Revisado (PREP-R) (Fernández-Urquiza et
al., 2015), en una versió traduïda al català. L’estudi investiga des d’un vessant pràctic el
potencial d’incloure en l’avaluació de l’afàsia la perspectiva funcional del llenguatge. Els
resultats han permès elaborar un perfil comunicatiu del parlant afàsic, aportant informació
valuosa per al plantejament d’una intervenció logopèdica adequada a les necessitats
comunicatives reals del pacient.
Palabras clave
Afàsia , Avaluació funcional del llenguatge , Pragmàtica , Comunicació funcional , Protocolo Rápido de Evaluación Pragmática Revisado (PREP-R).Colecciones
- Afàsia [6]