La relació entre la creativitat i la resolució de problemes interpersonals a Educació Infantil
Data
2022-06-13Autor
Tutor/director
Tipus de treball
Projecte de recercaCondicions d'accés
Accés restringitMetadades
Mostra el registre d'unitat completAbstract
El present treball de Final de Grau que es presenta a continuació surt de l’interès a conèixer si hi ha una relació entre la creativitat i la resolució de problemes interpersonals en l’etapa d’educació infantil.
El desenvolupament de les habilitats creatives és essencial en la societat del segle XXI, ja que la creativitat aporta un valor educatiu a una col·lectivitat cada vegada més complexa. Es pot entendre com un procés de pensament o una habilitat mental que tot ésser humà posseeix en major o menor mesura el que dependrà del fet que s'estimuli i desenvolupi en un context apropiat (Sternberg i Lubart, 1997). La creativitat s’ha considerat com una habilitat per a generar productes nous, originals i valuosos (Diamond, 2013; Gardner, 1998). Per altra banda, Woolfolk (1996) afegeix que, davant dels problemes interpersonals i en promoure la comunicació amb l’altre, sorgeix la flexibilitat cognitiva.
A través d’aquesta recerca es planteja l’objectiu d’explorar si els infants amb majors nivell de creativitat tenen major habilitat per resoldre problemes interpersonals, un altre objectiu que es planteja en aquests estudis és conèixer les creences i coneixements dels docents d’educació infantil entorn del concepte de creativitat i l’habilitat de resolució de problemes interpersonals i la relació existent entre aquestes dues variables en els infants de l’etapa d’educació infantil.
Per tant, per tal d’assolir els objectius plantejats, s’ha dut a terme, 3 testos a un total de 23 infants de P-5 de l’escola Ramón Pont, situada a Terrassa. Per una banda, es van passar 2 subtests del test del Torrance Test of Creative Thinking (TTCT, Torrance, 1962) per avaluar el nivell de creativitat de cada individu. En concret, s’han fet servir el TTCT figuratiu: línies paral·leles i el subtest TTCT verbal: Preguntes inusuals (joc 2). Per altra banda, es va passa el Test de Resolució de Problemes Interpersonals (TREPI, Garaigordobil i Berrueco, 2005), per tal de mesurar el nivell de resolució de problemes interpersonals.
En aquest estudi, també s’ha ideat un qüestionari destinat a docents d’educació infantil per conèixer les percepcions sobre la relació del constructe creativitat i resolució de problemes interpersonals.
Pel que fa als resultats del present estudi, evidencien que la creativitat i la resolució de problemes interpersonals es relacionen de manera molt feble, segons les correlacions dels tests que s’han dut a terme en la investigació. No obstant aquests resultats, les docents hi atribueixen que hi ha una certa relació entre el constructe creativitat i resolució de problemes, així hi tot, la gran majoria de docents diuen que els manca formació sobre aquests dos constructes i que seria interessant formar-se per potenciar aquestes dues habilitats en l’etapa d’educació infantil. The present Final Degree Project presented below is of interest to know if there is a
relationship between creativity and the resolution of interpersonal problems in the stage
of early childhood education.
The development of creative skills is essential in 21st century society, as creativity brings
educational value to an increasingly complex community. It can be understood as a
thought process or mental ability that every human being possesses to a greater or
lesser extent which will depend on the fact that it is stimulated and developed in an
appropriate context (Sternberg and Lubart, 1997). Creativity has been seen as a skill for
generating new, original, and valuable products (Diamond, 2013; Gardner, 1998).
On the other hand, Woolfolk (1996) adds that cognitive flexibility arises in the face of
interpersonal problems and in promoting communication with the other. Through this
research, the aim is to explore whether children with a higher level of creativity have a
greater ability to solve interpersonal problems, another objective that is raised in these
studies is to know the beliefs and knowledge of education teachers. Children around the
concept of creativity and the ability to solve interpersonal problems and the relationship
between these two variables in children in the early childhood stage. Therefore, in order
to achieve the objectives, 3 tests were carried out on a total of 23 children (P-5) from the
Ramón Pont school, located in Terrassa.
On the one hand, 2 subtests of the Torrance Test of Creative Thinking (TTCT, Torrance,
1962) were passed to assess the level of creativity of each individual. Specifically, the
figurative TTCT: parallel lines and the verbal TTCT subtest: Unusual questions (game 2)
were used. On the other hand, the Interpersonal Problem Solving Test (TREPI,
Garaigordobil and Berrueco, 2005) was passed in order to measure the level of
interpersonal problem solving. In this study, a questionnaire was also devised for preschool teachers to find out their perceptions of the relationship between the construct of
creativity and solving interpersonal problems.
Regarding the results of the present study, they show that creativity and the resolution
of interpersonal problems are very weakly related, according to the correlations of the
tests that have been carried out in the research.
Despite these results, the teachers attribute that there is a certain relationship between
the creativity construct and problem solving, so the vast majority of teachers say that
they lack training on these two constructs and that it would be interesting to train to
enhance these two skills in the early childhood education stage.
Paraules clau
children's creativity , verbal creativity , figurative creativity , interpersonal problem solving , teacher perception , problem solving skills , creativitat infantil , creativitat verbal , creativitat figurativa , resolució de problemes interpersonals , percepció del mestre , habilitat de resolució de problemesSublínia de treball
Eduació Infantil::Psicologia::CreativitatCol·leccions
- Psicologia [59]