Influència de les il·lustracions en l'atenció sostinguda i el record durant la lectura de contes a l'Educació Infantil
Fecha
2022-06-13Autor
Tutor/director
Tipo de trabajo
Projecte de recercaCondiciones de acceso
Acceso abiertoMetadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
El present Treball de Final de Grau tracta sobre la investigació de si els àlbums il·lustrats
faciliten l’atenció i el record d’històries en infants d’educació infantil. Les representacions
visuals, segons Follmer i Semb (2008), faciliten l’atenció i la comprensió, com també
mantenen actiu l’interès del subjecte promovent la formació de traces de memòria més
elaborades i organitzades.
Van participar en l’estudi 90 infants d’educació infantil dividits en quatre grups
experimentals. Per una banda, dos grups d’infants d’entre 2 i 3 anys; per altra banda,
dos grups d’infants d’entre 5 i 6 anys. Un grup de P2 i un altre de P5 van ser exposats
a una narració verbal amb il·lustracions (condició verbal i imatge), i les altres dues aules
només amb la narració oral que va explicar l’adult (condició només verbal). Les variables
dependents van ser l’atenció sostinguda, mesurada a través de l’observació durant les
narracions, i la memòria, que es va avaluar a partir d’un petit test de preguntes sobre el
conte una setmana després d’aquesta situació experimental.
Els resultats han mostrat que les proves t d’Student de comparació de mitjanes mostren
diferències significatives entre els infants que es van exposar a l’explicació de la història
amb la condició verbal i la imatge, en comparació dels dos grups experimentals que
només es van exposar a l’explicació narrada (t=0,024; p<0,05). Les millores en l’atenció
i en el record es produeixen en major mesura en els grups amb l’explicació visual i
narrada. Tanmateix, l’edat influeix en el temps d’atenció sostinguda i el record, ja que
com més grans siguin els subjectes, més temps atenen l’estímul, i en conseqüència,
recorden més esdeveniments de la narració.
La present recerca evidencia, doncs, el paper dels àlbums il·lustrats en l’atenció i la
memòria, que alhora esdevenen processos psicològics bàsics implicats en
l’aprenentatge. Es conclou que les variables sobre l’atenció sostinguda i el record
podrien incidir positivament en la comprensió i l’aprenentatge dels infants en educació
infantil. This Final Degree Thesis is about researching whether illustrated albums facilitate the
attention and recollection of stories in preschool children. Visual representations,
according to Follmer and Semb (2008), facilitate attention and comprehension, as well
as keep the subject’s interest active by promoting the formation of more elaborate and
organized memory traces.
90 pre-school children divided into four experimental groups participated in the study.
On the one hand, two groups of children between 2 and 3 years old; on the other hand,
two groups of children between 5 and 6 years old. One group of P2 and another of P5
were exposed to a verbal narration with illustrations (verbal condition and image), and
the other two classrooms only with the oral narration explained by the adult (verbal
condition only). The dependent variables were sustained attention, measured through
observation during narration, and memory, which was assessed based on a small test
of questions about the story one week after this experimental situation.
The results have shown that the Student's t tests of comparison of means show
significant differences between the children who were exposed to the explanation of the
story with the verbal condition and the image, compared to the two experimental groups
that only expose to the narrated explanation (t = 0.024; p <0.05). Improvements in
attention and memory occur to a greater extent in groups with visual and narrated
explanation. However, age influences the time of sustained attention and memory, as
the older the subjects, the longer they respond to the stimulus, and consequently, the
more events they remember in the narrative.
The present research therefore highlights the role of illustrated albums in attention and
memory, which in turn become basic psychological processes involved in learning. It is
concluded that the variables on sustained care and memory could have a positive impact
on children’s understanding and learning in early childhood education.
Palabras clave
Early Childhood Education , Sustained Attention , Long Term memory , Illustrated Albums , Educació infantil , Atenció sostinguda , Memòria a llarg termini , Àlbums il·lustratsLínea de treball
Eduació Infantil::PsicologiaColecciones
- Psicologia [59]
El ítem tiene asociados los siguientes ficheros de licencia: